null

Mężczyzno kontroluj swoje zdrowie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Zdjęcie. Mężczyzna w niebieskiej koszulce trzymający na lewej ręce ciśnieniomierz podtrzymujący go prawą ręką.

W tym artykule odpowiemy na pytanie: o czym mężczyzna musi pamiętać, jeśli chce zachować zdrowie? W Internecie wiele jest artykułów opisujących rozwiązania takie jak: sport, zdrowy tryb życia, czy też dbałość o sferę psychiczną. Warto jednak przypomnieć o ogromnym znaczeniu podstawowych badań mogących często uratować życie.

Artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na podstawowe elementy mające wpływ na zdrowie. Większa część z nich jest bardzo prosta do wdrożenia w codzienne życie. Największym błędem popełnianym przez mężczyzn jest odwiedzanie lekarza dopiero, gdy coś zaczyna boleć lub pojawiają się bardzo poważne objawy. Z uwagi na zagrożenia zdrowotne wynikające z zaniedbań proszę przejrzeć listę kontrolną zdrowia mężczyzny.

Lista kontrolna zdrowia mężczyzny:

  • Regularne kontrole - nawet jeśli czujesz się zdrowy, regularne kontrole stanu zdrowia (np. ciśnienie krwi, poziom glukozy we krwi, kontrola prostaty) są niezbędne, aby wcześnie wykryć wszelkie problemy i pozostać w dobrym zdrowiu. Twoje zdrowie psychiczne jest równie ważne, a szukanie pomocy w problemach ze zdrowiem psychicznym, w tym depresji i lęku, może mieć kluczowe znaczenie.
  • Regularne badania – raz do roku powinno wykonać się komplet podstawowych badań laboratoryjnych krwi i moczu. Badania pozwalają wykryć choroby we wczesnym stadium rozwoju.
  • Ogranicz spożywanie alkoholu - picie zbyt dużo lub zbyt często zwiększa bezpośrednie ryzyko obrażeń, wypadków drogowych i przemocy, a także powoduje długoterminowe skutki, takie jak uszkodzenie wątroby, rak i choroby serca. Szkodliwe spożywanie alkoholu może również wpływać na zdrowie psychiczne i ma negatywny wpływ na rodzinę i ludzi wokół Ciebie.
  • Rzuć palenie - używanie tytoniu powoduje raka, choroby płuc, serca i udar mózgu. Wpływa także na potencję. Rzucenie palenia jest jednym z najlepszych działań, jakie możesz podjąć dla swojego zdrowia - w ciągu 2 do 12 tygodni poprawia się czynność płuc, w ciągu roku ryzyko chorób serca jest już o połowę mniejsze niż u palacza.
  • Jedz lepiej - zdrowa dieta pomaga zapobiegania cukrzycy i wielu innym chorobom. Staraj się jeść więcej owoców, warzyw, rośliny strączkowe (np. soczewica), orzechy i produkty pełnoziarniste. Ogranicz ilość soli do 1 łyżeczki dziennie, cukier oraz tłuszcze nasycone w miarę możliwości jak to tylko możliwe. Dodatkowo dbaj o regularność i ilość posiłków spożywanych każdego dnia (do 5 niewielkich posiłków dziennie). Nie zapominaj tez o wodzie, której powinieneś wypijać ok. 2 litrów dziennie. Z diety powinny za to zniknąć fast foody, słodycze, tłuste mięsa i wędliny, produkty wysoko przetworzone i alkohol.
  • Bądź bardziej aktywny - 1 na 4 osoby nie są wystarczająco aktywne. Dorośli powinni wykonywać co najmniej 2,5 godziny aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności tygodniowo. Aktywność fizyczna pomaga utrzymać odpowiednią wagę, zmniejszyć ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy i raka, a także może pomóc w pokonaniu depresji oraz dobrze wpływa na sprawność seksualną.

Niezbędne badania profilaktyczne, którym powinien poddać się mężczyzna:

  • Badania profilaktyczne mężczyzn po 20 roku życia:
    • morfologia co 2-3 lata,
    • badanie ogólne moczu co 2-3 lata,
    • lipidogram, HDL oraz LDL, trójglicerydy raz do ukończenia 25 roku życia,
    • samobadanie jąder raz w miesiącu,
    • kontrola u lekarza dot. czynników ryzyka chorób układu krążenia oraz chorób nowotworowych i badań z nimi związanych nie rzadziej niż co 3 lata,
    • kontrola obwodu pasa oraz wskaźnika BMI.
  • Badania profilaktyczne mężczyzn po 30 roku życia:
    • podobne zalecenia jak po 20 roku życia,
    • zmiana następuje w częstotliwości wykonania lipidogramu, HDL oraz LDL, trójglicerydów. Wcześniej był to jednorazowy pomiar, natomiast tutaj zaleca się wykonanie tego badania w odstępach 3 letnich.
  • Badania profilaktyczne mężczyzn po 40 roku życia:
    • podobne zalecenia jak w powyższych przypadkach,
    • ocena ryzyka sercowo-naczyniowego raz na 5 lat,
    • pomiar stężenia glukozy na czczo powyżej 45 roku życia raz na 3 lata.
  • Badania profilaktyczne mężczyzn po 50 roku życia:
    • morfologia, badanie ogólne moczu corocznie,
    • stężenie glukozy na czczo co 3 lata,
    • lipidogram, HDL oraz LDL, trójglicerydy co 2 lata,
    • podobną kwestia jest samobadanie jąder, jednak zaleca się dodatkowe badanie oznaczenia stężenia PSA z lub bez wykonania badania per rectum,
    • badanie kału na obecność krwi utajonej lub kolonoskopia co 10 lat,
    • reszta zaleceń podobnie

Lista warszawskich podmiotów leczniczych, w których można uzyskać ww. porady oraz wykonać badania:

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Mokotów

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Ochota

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Praga-Południe

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Praga-Północ

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Rembertów

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Targówek

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa - Ursynów

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Wawer

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Wesoła

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola - Śródmieście

Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa - Żoliborz

 

Zachęcamy zatem wszystkich Panów do zwiększenia kontroli nad swoim zdrowiem!